Yoga en stress

Als we aan yoga denken dan zien we al snel mensen voor ons in houdingen die voor de meeste van ons niet haalbaar zijn. Dit is geen reëel beeld. Wat is yoga dan? En op welke manier kan het helpen bij stress?

Verschillende soorten yoga

yoga-amante-ibiza-welcometoibiza1Er zijn inmiddels zeer veel verschillende soorten yoga. Bikram, Iyengar, Power, Ashtanga, Yin, Dru, Anasura, Jana, Hatha, Kashmir, Karma, Bahkti, Raja etcetera. Wat is yoga?

In yoga gaat het er dus om je geest, je gedachten tot rust te brengen. Een rustige, kalme geest is namelijk in staat om onderscheid te maken tussen wat je denkt dat er is, en wat er echt is. Een geest met stress geeft uiteindelijk problemen. Negatieve gedachten en soms zelfs paniek voeren dan de boventoon. Een voorbeeld: je denkt dat je steeds je apjes moet beantwoorden, omdat je anders achter gaat lopen. De vraag is of dat waar is. Binnen de yoga ga je op zo’n moment terug naar wat er op dat moment is. Niet wat je denkt dat er de volgende dag allemaal zal zijn. Je gaat dus terug naar het hier en nu. Terug naar wat je op dat moment voelt en daar besteed je aandacht aan. Ademhalingsoefeningen, meditatie en yogahoudingen zijn instrumenten die helpen om terug te gaan naar het hier en nu.

Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je stressgevoelens afnemen en je hormonen meer in balans komen. Dit geeft je weer de regie over je eigen leven.

Tijdens ons retreat besteden we hier ook veel aandacht aan: Ademhaling en oefeningen en meditatie. Kijk even op onze site en vraag vrijblijvend informatie aan ons team.